A Domain Rating (vagy DR) az Ahrefs egyik legjelentősebb metrikája. Szinte minden eszközben és jelentésben megtalálható a platformjukon belül. És bár ez a metrika hihetetlenül hasznos lehet a megalapozott SEO-döntések meghozatalában, tévútra is vezethet, ha nem érti eléggé.

A cikk forrása: https://ahrefs.com/blog/domain-rating/

Megjegyzés: Az itt leírtak általános érvényűek, a magyar piac kicsit másként működik, mint a mintákhoz használt USA piac. Jellemzően a magyar oldalakat a “nagyok” (AHRefs, MOZ, Majestic) kevésbé térképezik fel, ezért a magyar linkeket is máshogyan veszik figyelembe ezek a szolgáltatók, mint a Google, amelyik a teljes magyar piacot feltérképezi. A DR érték fontos, de nem szabad kizárólagosan a DR értékek alapján linképítésbe kezdeni, ahogy nem szabad kizárólag a Moz DA, vagy a Majestic TF értékeket nézni. 

Mi az a Domain Rating?

A Domain Rating (DR) egy Ahrefs-metrika, amely egy weboldal backlink-profiljának relatív erősségét mutatja, azaz minél magasabb, annál jobb.

A DR-t egy logaritmikus skálán mérik 0-tól 100-ig, ahol az utóbbi a legerősebb.

KÜLÖN MEGJEGYZÉS: A “logaritmikus skála” kifejezés azt jelenti, hogy a DR 70 és a DR 71 közötti különbség sokkal nagyobb, mint a DR 20 és a DR 21 közötti. Más szóval, minél magasabb a DR-ed, annál nagyobb kihívás lesz még néhány ponttal növelni azt.

Hogyan számítják ki a Domain Ratinget?

A DR-t némileg hasonló módon számítjuk ki, mint a PageRanket. A fő különbség az, hogy a PageRank az oldalak között kerül kiszámításra, míg a DR-t a webhelyek között.

Technikailag ez valahogy így néz ki:

  • Megkeressük az összes olyan tartományt, amely legalább egy követett linkkel rendelkezik a céltartományra.
  • Megnézzük, hogy az egyes linkelő domainek hány másik domainre hivatkoznak.
  • Ezután minden egyes linkelő domainről átadunk egy bizonyos mennyiségű “DR juice”-t a céldomainnek. Ezt a mennyiséget (nagyjából) úgy határozzuk meg, hogy a linkelő domain DR-jét elosztjuk a linkelő domain által hivatkozott egyedi domainek számával.

Ez nyilvánvalóan egy erősen leegyszerűsített magyarázat, de a lényegét megragadja annak, hogy hogyan számítjuk ki egy adott weboldal DR-jét.

Hadd fogalmazzam meg ezt egy gyakorlatiasabb módon is:

  • Ha egy weboldal csak nofollow linkeken keresztül hivatkozik Önre, az nem fogja növelni a DR-jét.
  • Csak a domainről érkező első link növeli a DR-edet. Minden további link nem befolyásolja tovább a DR-edet.
  • Ha egy webhely (amely korábban már hivatkozott Önre) egyre több és több új webhelyre hivatkozik, akkor az általa küldött “DR juice” mennyisége idővel csökkenni fog. Így a saját DR-je is csökkenhet.
  • Ahogy az Önre linkelő webhely DR-je növekszik, úgy kezd el több “DR juice”-t küldeni az Ön webhelyére. Így a saját DR-je is növekedhet.

Kérjük, vegye figyelembe, hogy az Ahrefs DR-mérője tisztán linkalapú. Nem veszünk figyelembe olyan dolgokat, mint például egy adott webhely keresési forgalma, a domain kora vagy az anyamárka népszerűsége.

Azt is fontos megjegyezni, hogy a DR nem veszi figyelembe a backlink SPAM-et. Valójában a nagy mennyiségű, alacsony minőségű backlinkek valójában növelhetik a DR-t, nem pedig csökkenthetik azt.

Az elmúlt néhány évben néhány fekete kalapos SEO szakember megtalálta a módját annak, hogy a link spamekkel felduzzassza az Ahrefs DR-jét, és ezt a kiskaput kihasználva profitra tett szert. Sikerült azonban sok ilyen módszert azonosítanunk, és gondoskodtunk arról, hogy ma már ne lehessen kihasználni őket.

Fontos a Domain Rating a keresőforgalom növeléséhez?

Bár a DR erősen korrelál egy webhely keresési forgalmával, nem érdemes kifejezetten ennek a mérőszámnak a növelésére összpontosítania erőfeszítéseit.

A Google az oldalakat rangsorolja, nem a webhelyeket. Ezért az Ön erőfeszítéseit a minőségi tartalom előállítására és a közvetlenül erre a tartalomra mutató minőségi visszautalások megszerzésére kell összpontosítania.

Ennek melléktermékeként mind a DR-je, mind a keresőforgalma természetes módon fog növekedni.

Melyek a Domain Rating fő felhasználási területei?

Szeretek úgy gondolni a DR-re, mint egy weboldal “linkpopularitásának” mérésére, vagy arra, hogy egy adott weboldal oldalaira mennyire hivatkoztak a világhálón. A “link népszerűség” mérésének két egyszerű felhasználási módja van a SEO-ban.

1. A “rangsorolási potenciál” mérése
Ha nagyjából ugyanazzal a DR-rel rendelkezik, mint a versenytársa, akkor az ő weboldalukat beillesztheti az Ahrefs Content Gap eszközébe, és megkeresheti azokat a kulcsszavakat, amelyek forgalmat hoznak nekik, és amelyekre Ön jelenleg nem rangsorol. Jó eséllyel Ön is képes lesz rangsorolni ezekre.

A basecamp.com például majdnem ugyanolyan DR-rel rendelkezik, mint az asana.com (88 és 89). Tehát a Basecamp munkatársai megpróbálhatják ugyanazokat a kulcsszavakat keresni, amelyekre az Asana is rangsorol, mivel jó eséllyel az ő oldaluk is viszonylag könnyen fog rangsorolni ezekre a kulcsszavakra.

De ha az Ön DR-je csak 20, akkor meglehetősen ésszerűtlen olyan kulcsszavak után menni, amelyekre egy DR 80-as weboldal rangsorol. Ehelyett inkább alacsonyabb DR-értékű webhelyeket kell keresnie, ahonnan “rangsorolható” tartalmi ötleteket szerezhet.

Nyilvánvaló, hogy nem garantált, hogy egy adott kulcsszóra rangsorolni fog, csak azért, mert egy hasonló DR-rel rendelkező webhely rangsorol rá. De a hasonló “linknépszerűséggel” rendelkező webhelyekről származó tartalmi ötletek beszerzése ésszerű stratégia.

2. Link keresés

Ha több száz releváns weboldalról van egy listája, amelyről potenciálisan backlinket szeretne szerezni, akkor a DR segít meghatározni, hogy melyikük fogja valószínűsíthetően az “erősebb” linket adni.

Ne értsen azonban félre! Nem azt mondom, hogy kerülje el az alacsony DR-ű webhelyeket, és csak a nagyobbakra koncentráljon.

Ha releváns, még egy alacsony DR-értékű link is segíthet az oldaladnak a jobb helyezésben. De az adott webhelyről származó linkek relatív értékének felmérése segít abban, hogy ennek megfelelően rangsorolja erőfeszítéseit.

Tegyük fel például, hogy barátodnak van egy DR 25-ös blogja, és szívesen publikálná a vendégposztodat. Másrészt te egy nagy DR 80-as kiadványhoz jelentkeztél írni, és az is vendégposztot vár tőled.

Általános szabályként azt kell előnyben részesítened, hogy egy nagy kiadványtól kapj linket. Ennek oka, hogy a linkjének értéke valószínűleg sokkal nagyobb, mint a barátod kis blogjának értéke.

A linképítés ennél nyilván sokkal árnyaltabb. Számos különböző tényező határozza meg, hogy egy adott link mennyire segíti az oldaladat abban, hogy magasabbra kerüljön a Google rangsorában. De általános szabályként elmondható, hogy a magas DR-ű webhelyekről származó linkek általában nagyobb értéket képviselnek, mint az alacsony DR-ű webhelyekről származó linkek.

Minden aldomainnek ugyanaz a DR-je, mint a gyökértartományuknak?

Nem, van néhány kivétel.

A wordpress.org és aldomainje, a codex.wordpress.org DR pontszámai egyaránt DR 98-at mutatnak.

A wordpress.com és a discover.wordpress.com viszont DR 93, illetve DR 66 értékkel rendelkezik.

Mi a különbség a két eset között?

Nos, a wordpress.com az, amit mi “szolgáltatási gyökértartománynak” nevezünk. Bárki indíthat egy aldomain-t a wordpress.com címen, és elhelyezhet rajta tartalmat. És mivel az így létrejövő “aloldalak” különböző emberekhez tartoznak majd, és teljesen más tartalommal és céllal rendelkeznek, nem örökölhetik az anyahonlapjuk magas DR-jét.

A WordPress.org viszont nem engedi meg, hogy véletlenszerű emberek szabadon hozzanak létre aldomaineket. Ezt csak a weboldal tulajdonosai tehetik meg, ezért az anyadomain DR-je átkerül az aldomainekre.

Íme még néhány példa olyan domainekre, amelyek nem adják át a DR-jüket az aldomaineknek:

wordpress.com
typepad.com
squarespace.com
blogspot.com
tumblr.com
webs.com
hubpages.com
wikispaces.com

Összefügg a Domain Rating és az Ahrefs Rank?
Mindkét mérőszám azt mutatja, hogy mennyire erős egy adott weboldal backlink-profilja, de mindegyik mérőszám másképp méri azt.

A DR 0 és 100 közötti értéket rendel egy weboldal backlink-profiljának mérete és minősége szerint. Az Ahrefs Rank (AR) pedig egyszerűen aszerint rangsorolja az összes webhelyet, hogy mennyire erős a backlink-profiljuk.

Hadd magyarázzam el ezt egy példával.

A Huffingtonpost.com, a techcrunch.com és a salesforce.com mindegyike azonos, 92-es DR értékkel rendelkezik. De a backlink-profiljaik nem tökéletesen egyformák, igaz?

Itt vannak ezek a weboldalak AR szerint rendezve:

AR 316 – huffingtonpost.com
AR 317 – techcrunch.com
AR 346 – salesforce.com
Ezek a számok azt mutatják, hogy a huffingtonpost.com csak egy kicsivel erősebb backlink-profillal rendelkezik a techcrunch.com-hoz képest, és nincs közöttük más weboldal. Viszont 29 olyan weboldal van, amely erősebb backlink-profillal rendelkezik, mint a salesforce.com (AR 346), de gyengébbel, mint a techcrunch.com (AR 317).

Ez a fajta szemcsézettség segít összehasonlítani az azonos DR-pontszámmal rendelkező webhelyeket, és a linkpopularitásuk alapján rangsorolni őket.

Ahrefs DR – GYIK

A fenti információknak elég jó képet kell adniuk a DR-mérőeszközünkről, és sok olyan kérdésre kell választ adniuk, amelyek korábban felmerülhettek.

De a biztonság kedvéért itt is van egy válogatás néhány gyakran feltett kérdésből, amelyeket az Ahrefs ügyfélszolgálata kap:

Nem veszítettem el egyetlen backlinket sem. Miért csökkent a DR-em?
Ennek oka lehet, hogy az adatbázisunkban szereplő sok más webhely sok backlinket szerzett. Gondoljon erre így: Ha egy DR 100-as weboldal több backlinket kap, nem tudjuk DR 101-esre tenni. Így ehelyett az összes többi webhelyet lefelé toljuk 1-gyel. Ez egy nagyon nyers magyarázat arra, hogy miért csökkenhet a DR-je, annak ellenére, hogy nem veszett el backlink.

Egy másik lehetséges ok, hogy az Önre mutató webhelyek elvesztették a backlinkeket, és a DR-pontszámuk csökkent. Vagy talán több webhelyre kezdtek el linkelni. Mindkét esetben az általuk az Ön webhelyére továbbított “DR juice” mennyisége is csökkenni fog.

A versenytársamnak nincsenek magas DR-értékű oldalakról származó linkjei, de a DR-értékük magasabb, mint az enyém. Miért?
Nem feltétlenül van szükség magas DR-értékű webhelyekről származó linkekre ahhoz, hogy növelje a DR-jét. Valójában nagyon magas DR-t érhet el csak alacsony DR-ű webhelyekről származó linkekkel; csak nagyon sok ilyen linkre van szüksége.

Kaptam egy linket a techcrunch.com-tól, amelynek nagyon magas, 93-as DR-je van. Hogyhogy a saját DR-em egy kicsit sem mozdult el?
Amint fentebb elmagyaráztuk, a TechCrunch által az Ön webhelyére átadott “DR juice” mennyiségét elosztjuk az összes olyan webhely számával, amelyre a techcrunch.com hivatkozik (követett linkekkel). És ez közel 100K+ más weboldalra linkel (az Ahrefs szerint). Tehát a “DR juice” mennyisége, amellyel hozzájárul az Ön weboldalához, viszonylag alacsony.

A kezdőlapra mutató linkek több DR-t adnak át, mint a mély linkek?
Ez nem jelent különbséget a DR szempontjából. Mindkét típusú link ugyanúgy hozzájárul a DR-hez.

Az Ahrefs használja a Domain Ratinget a web feltérképezésének rangsorolásához?
Igen, a DR az egyik olyan tényező, amelyet a saját programunkba táplálunk. Segít eldönteni, hogy egy adott weboldal hány oldalát akarjuk feltérképezni (és milyen mélyre akarunk menni).

A web nem egy rendezett, strukturált vagy logikus hely. Rengeteg csúnya weboldal van, amelyek több millió oldalt generálnak – némelyik véletlenül, mások szándékosan. És egy ilyen heurisztika segítségével nem kell erőforrásokat pazarolnunk arra, hogy az összes szemetet átnézzük.