Az “online marketing” és a “digitális marketing” kifejezéseket gyakran összekeverik és helytelenül használják. A különbség ismerete segíthet az átfogó marketingstratégia kialakításában.

Azzal is segíthet elemezni a jelenlegi stratégiádat, hogy kategorizálja, melyik marketingtípusba tartoznak az erőfeszítéseid. Fenntartható, hosszú távú marketinges megoldásokkal dolgozol, amelyek következetesen eredményt hoznak, vagy csupán a próbálkozol az egyes erőfeszítéseddel?

Digitális marketing vs. online marketing

Az összefoglaló kifejezés: Digitális marketing

A “digitális marketing” kifejezés a digitális csatornák, eszközök és platformok (függetlenül attól, hogy online vagy sem) használatára utal marketingüzeneted felépítéséhez vagy népszerűsítéséhez. Más szóval a digitális marketinggel nem korlátozódsz az internet használatára. Ily módon a digitális marketing “gyűjtőfogalomként” szolgálhat, mivel számos marketingtechnikát foglal magában.

Ha például letöltesz játékot az iPhone-odra, akkor ezt az internet használatával teszed, és az alkalmazás valószínűleg olyan technológiával készült, amely szintén ezt tette. Amikor azonban a telefonodon használod, az alkalmazás az internettől függetlenül működik, és így a digitális marketing egyik formájának tekinthető.

Egy másik példával élve, tegyük fel, hogy egy olyan mobilkampányt szeretnél indítani, amelyben SMS-szövegeket küldesz az ügyfeleidnek, amelyekben a vállalkozás közelgő promócióit kínáljod. Itt is technológiát használtak az üzenet létrehozásához és elküldéséhez, de nem volt szükség élő internetkapcsolatra ahhoz, hogy a felhasználók megkapják azt.

Mondhatnánk, hogy amíg a technológia fejlődik, addig a digitális marketing is fejlődni fog. Azt is mondhatnánk, hogy minden, ami digitális alapokon nyugszik, digitális marketingnek tekinthető. És mostantól kezdve rengeteg stratégia közül választhatsz:

  • Játékok
  • Tartalommarketing
  • Videómarketing
  • Mobil marketing (SMS-kampányok)
  • TV hirdetések

Itt egy másik ötlet: a digitális marketing utalhat a digitális eszközökön megjelenő offline hirdetésekre is. Ebben az esetben indíthatsz hirdetést egy helyi kábeltársasággal (offline hirdetések) és megjeleníthetsz hirdetéseket a tévékészülékeken (digitális eszköz).

Élő akció az online marketinggel

Az online marketing, amelyet általában “internetes marketingnek” is neveznek, a digitális marketing egy alcsoportja. Az online marketing fő jellemzője, hogy működéséhez élő internetkapcsolat szükséges, így például, ha PPC-kampányt futtatsz a vállalkozásodnak, akkor az online marketing egy formáját végzed.

Egy másik példa, ha felugró ablakokat futtatsz a weboldaladon, hogy reklámozz egy ajánlatot vagy szolgáltatást. Ugyanez vonatkozik a bármilyen formátumú display hirdetésekre is, legyen szó bannerhirdetésekről vagy szöveges hirdetésekről.

A digitális marketinghez hasonlóan az online marketing is a technológiával együtt fejlődik. Én azonban azt állítom, hogy az online marketing az idő múlásával exponenciálisan fejlődik, így kihívást jelent lépést tartani vele. Emellett egy újonnan érkezett számára a gyakran szükséges terminológia és készségek miatt még nyomasztóbbnak tűnhet.

Néhány online marketing tevékenység:

SEO (keresőmotor-optimalizálás)
PPC (Google Search, Bing Search stb.)
display hirdetések (szöveges, képi, videós, vásárlási hirdetések)
Közösségi média marketing (Facebook, LinkedIn)
TV (Google Display Network)

Az online marketing magában foglalja a digitális marketingbe tartozó összes marketingstratégiát. A Bing Ads vagy a Google keresőbe kulcsszavakat beíró emberek számára hirdetésekkel rendelkezünk, beleértve a YouTube-on végzett kereséseket is. Aztán ott van a Google hatalmas Display Networkje, hozzátéve a Bing Ads Audience Networkjét (MSN, EDGE stb.), valamint más, szöveges, képi és videohirdetéseket kiszolgáló hálózatok mellett.

A Google egyik legújabb funkciója a TV új eszközszegmense. A display hálózatba mostantól a televízió is beletartozik, ami azt jelenti, hogy mostantól az internetre való csatlakozásra, böngészésre és hirdetések megjelenítésére egyaránt képes okostévékben is tudunk hirdetéseket megjeleníteni.

Digitális vs. online, számít-e a különbség?

Az igazság az, hogy nem. A definíció pusztán technikai kérdés. Ami számít, az az, hogy az átfogó marketingtervének kialakításakor megértsd az egyes típusok következményeit.

Ez elvezet a következő ponthoz: stratégiát kell alkotni. Függetlenül attól, hogy milyen módját választod a marketingtevékenységnek, rendelkezned kell egy cselekvési tervvel. Milyen eredményeket szeretnél elérni? Hogyan tervezed elérni ezt? Láthatóságot akarsz, vagy meg akarod ismerni a közönségedet, és nyomon akarod követni a befektetett pénzt?

Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása segít felismerni, hogy az online marketingre, a digitális marketingre vagy mindkettőre egyszerre kell-e összpontosítanod.