Az “online marketing” és a “digitális marketing” kifejezéseket gyakran összekeverik és helytelenül használják. A különbség ismerete segíthet az átfogó marketingstratégia kialakításában.
Azzal is segíthet elemezni a jelenlegi stratégiádat, hogy kategorizálja, melyik marketingtípusba tartoznak az erőfeszítéseid. Fenntartható, hosszú távú marketinges megoldásokkal dolgozol, amelyek következetesen eredményt hoznak, vagy csupán a próbálkozol az egyes erőfeszítéseddel?
Digitális marketing vs. online marketing
Az összefoglaló kifejezés: Digitális marketing
A “digitális marketing” kifejezés a digitális csatornák, eszközök és platformok (függetlenül attól, hogy online vagy sem) használatára utal marketingüzeneted felépítéséhez vagy népszerűsítéséhez. Más szóval a digitális marketinggel nem korlátozódsz az internet használatára. Ily módon a digitális marketing “gyűjtőfogalomként” szolgálhat, mivel számos marketingtechnikát foglal magában.
Ha például letöltesz játékot az iPhone-odra, akkor ezt az internet használatával teszed, és az alkalmazás valószínűleg olyan technológiával készült, amely szintén ezt tette. Amikor azonban a telefonodon használod, az alkalmazás az internettől függetlenül működik, és így a digitális marketing egyik formájának tekinthető.
Egy másik példával élve, tegyük fel, hogy egy olyan mobilkampányt szeretnél indítani, amelyben SMS-szövegeket küldesz az ügyfeleidnek, amelyekben a vállalkozás közelgő promócióit kínáljod. Itt is technológiát használtak az üzenet létrehozásához és elküldéséhez, de nem volt szükség élő internetkapcsolatra ahhoz, hogy a felhasználók megkapják azt.
Mondhatnánk, hogy amíg a technológia fejlődik, addig a digitális marketing is fejlődni fog. Azt is mondhatnánk, hogy minden, ami digitális alapokon nyugszik, digitális marketingnek tekinthető. És mostantól kezdve rengeteg stratégia közül választhatsz:
- Játékok
- Tartalommarketing
- Videómarketing
- Mobil marketing (SMS-kampányok)
- TV hirdetések
Itt egy másik ötlet: a digitális marketing utalhat a digitális eszközökön megjelenő offline hirdetésekre is. Ebben az esetben indíthatsz hirdetést egy helyi kábeltársasággal (offline hirdetések) és megjeleníthetsz hirdetéseket a tévékészülékeken (digitális eszköz).
Élő akció az online marketinggel
Az online marketing, amelyet általában “internetes marketingnek” is neveznek, a digitális marketing egy alcsoportja. Az online marketing fő jellemzője, hogy működéséhez élő internetkapcsolat szükséges, így például, ha PPC-kampányt futtatsz a vállalkozásodnak, akkor az online marketing egy formáját végzed.
Egy másik példa, ha felugró ablakokat futtatsz a weboldaladon, hogy reklámozz egy ajánlatot vagy szolgáltatást. Ugyanez vonatkozik a bármilyen formátumú display hirdetésekre is, legyen szó bannerhirdetésekről vagy szöveges hirdetésekről.
A digitális marketinghez hasonlóan az online marketing is a technológiával együtt fejlődik. Én azonban azt állítom, hogy az online marketing az idő múlásával exponenciálisan fejlődik, így kihívást jelent lépést tartani vele. Emellett egy újonnan érkezett számára a gyakran szükséges terminológia és készségek miatt még nyomasztóbbnak tűnhet.
Néhány online marketing tevékenység:
SEO (keresőmotor-optimalizálás)
PPC (Google Search, Bing Search stb.)
display hirdetések (szöveges, képi, videós, vásárlási hirdetések)
Közösségi média marketing (Facebook, LinkedIn)
TV (Google Display Network)
Az online marketing magában foglalja a digitális marketingbe tartozó összes marketingstratégiát. A Bing Ads vagy a Google keresőbe kulcsszavakat beíró emberek számára hirdetésekkel rendelkezünk, beleértve a YouTube-on végzett kereséseket is. Aztán ott van a Google hatalmas Display Networkje, hozzátéve a Bing Ads Audience Networkjét (MSN, EDGE stb.), valamint más, szöveges, képi és videohirdetéseket kiszolgáló hálózatok mellett.
A Google egyik legújabb funkciója a TV új eszközszegmense. A display hálózatba mostantól a televízió is beletartozik, ami azt jelenti, hogy mostantól az internetre való csatlakozásra, böngészésre és hirdetések megjelenítésére egyaránt képes okostévékben is tudunk hirdetéseket megjeleníteni.
Digitális vs. online, számít-e a különbség?
Az igazság az, hogy nem. A definíció pusztán technikai kérdés. Ami számít, az az, hogy az átfogó marketingtervének kialakításakor megértsd az egyes típusok következményeit.
Ez elvezet a következő ponthoz: stratégiát kell alkotni. Függetlenül attól, hogy milyen módját választod a marketingtevékenységnek, rendelkezned kell egy cselekvési tervvel. Milyen eredményeket szeretnél elérni? Hogyan tervezed elérni ezt? Láthatóságot akarsz, vagy meg akarod ismerni a közönségedet, és nyomon akarod követni a befektetett pénzt?
Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása segít felismerni, hogy az online marketingre, a digitális marketingre vagy mindkettőre egyszerre kell-e összpontosítanod.